Qiu kan niet lezen en schrijven, maar ze kan wél zelf Bijbelstudie doen! - TWR

阅读你的圣经,每天祈祷吧. Voor ruim 800 miljoen mensen wereldwijd is tekst net zo geheimzinnig als deze Chinese zin voor ons is. Zij kunnen niet (goed) lezen en schrijven. Daardoor is hun wereld klein. Analfabeten kunnen zelf geen nieuws, geen boeken, geen Bijbel lezen. Ze zijn voor hun informatievoorziening afhankelijk van wat anderen hen vertellen.

Ook de 97-jarige Chinese Qiu* is analfabeet. Lezen en schrijven kan ze niet, maar ze verlangt er wel enorm naar om zelf Gods Woord te kunnen bestuderen. En dat is mogelijk! Dankzij de audiospeler die ze van TWR heeft gekregen.

Qiu is al dertig jaar christen en ze put al die jaren veel kracht uit haar onwankelbare geloof. Haar leven is niet makkelijk, dat is het ook nooit geweest, maar nu wordt haar lichaam steeds zwakker. Daardoor kan ze niet langer meer naar de kerk gaan en dat vindt zij een groot gemis! In de kerk hoorde ze Gods Woord en werd dat Woord vanzelfsprekend ook uitgelegd. Dat gaf haar blijdschap en kracht en het bouwde haar op in het geloof!

Qiu zou graag de bijbel bestuderen, maar dat is voor haar onmogelijk. Ze heeft niet alleen geen Bijbel, maar ze kan ook niet lezen of schrijven. Gelukkig kent ze wel veel psalmen en liederen uit haar hoofd, en die zingt ze dan ook vaak. Dat bouwt haar geloof, God zij dank, ook op.

Een van de nazorgmedewerker van TWR hoort van Qiu’s situatie. Hij is bij haar op bezoek gegaan. Qiu heeft hem vertelt dat ze de Bijbel graag nog beter wil leren kennen, zodat haar geloof verder kan groeien, maar dat ze niet weet hoe dat moet omdat ze niet kan lezen en schrijven. Qiu heeft geen smartphone en er is ook geen internet beschikbaar, zodoende kan ze niet luisteren naar de programma’s die online worden uitgezonden. Maar…, TWR heeft wel audiospelers! De medewerker zorgt ervoor dat Qiu een audiospeler krijgt. Hij laat haar zien hoe ze het apparaat kan bedienen en even later hoort ze in haar eigen woning een verhaal uit de Bijbel klinken. Qiu is zó blij en geraakt, dat de tranen van blijdschap over haar wangen lopen. Wanneer de contactpersoon vertrekt, ziet hij dat Qiu de audiospeler stevig in haar handen houdt, alsof ze dit kostbare bezit wil beschermen. Hoewel Qiu niet zelf de Bijbel kan lezen, kan ze nu toch Bijbelstudie doen!

*Qiu (betekenis: herfst) is niet haar echte naam.

In de herfst van haar leven hoort Qiu via een audiospeler de verhalen uit de Bijbel.

Mensen die niet kunnen lezen, kunnen vaak des te beter luisteren. Goede verhalen worden sowieso gewaardeerd. Maar de levensveranderende boodschap van de Here Jezus, geeft mensen hoop voor nu en na dit leven. TWR sluit hier met de (internet)programma’s en (audio)middelen op aan. Een luisteraar uit de Ivoorkust vertelt: ‘Eerst begrepen veel mensen in het dorp het Woord van God niet. Nu we een radio hebben en we christelijke programma’s in onze eigen taal kunnen horen, hebben veel mensen God (beter) leren kennen. Zelfs mensen die nooit naar de kerk gingen, luisteren nu naar de radio en willen meer over de Here God weten.’

Analfabetisme

Voor ruim 800 miljoen mensen wereldwijd is iedere geschreven tekst net zo geheimzinnig als een zin met Chinese tekens voor de meesten van ons is. Zij kunnen niet (goed) lezen en schrijven. Daardoor is hun wereld vaak klein. Analfabeten kunnen zelf geen nieuws, geen boeken, geen Bijbel lezen en zijn daarvoor over het algemeen aangewezen op wat anderen hen vertellen of laten zien.

TWR laat de verhalen uit Gods Woord in meer dan 200 talen en dialecten klinken. Zo dragen we bij aan de zendingsopdracht om alle volken met het Evangelie te bereiken.

Ook als je niet kunt lezen en schrijven, kun je met TWRs hulp toch zingen: 阅读你的圣经,每天祈祷吧 oftewel: ‘Lees je Bijbel, bid elke dag’.


Helpt u mee het Evangelie te laten klinken voor die mensen die niet kunnen lezen en schrijven?

€ 16,-U maakt de productie van 2 minuten programma mogelijk.
€ 80,-U maakt de productie van 10 minuten programma mogelijk.
€ 240,- – U maakt de productie van een compleet programma mogelijk.

Iedere donatie is van waarde. Stort uw gift o.v.v. Analfabetisme op: IBAN NL75 INGB 0000 7723 42. Of geef direct online via het geefblok op deze pagina

Wilt u ook helpen? Steun dit project

De wereldwijde verspreiding van het Evangelie door TWR wordt volledig gefinancierd met giften. Uw donatie is dan ook zeer welkom!

Steun dit project

Aanmelden voor onze nieuwsbrief

Laptop