TWR nieuw profiel, zelfde missie: Laat het Evangelie overal horen - TWR

2019 was een jaar met veel veranderingen voor TWR. ‘Meest in het oog lopend in eigen land was zonder twijfel onze herprofilering.’ Dat zegt Hubrecht Smits, directeur van TWR Nederland & België, met een verwijzing naar het Jaarverslag 2019 van de organisatie, die zich vooral bezighoudt met zending in gesloten landen en onder onbereikte volken. ‘Door middel van onze naam, logo, huisstijl en communicatie maken we eens te meer duidelijk dat we daarvoor een gevarieerd pallet van media benutten. Daarnaast is het afgelopen jaar een begin gemaakt met de ontwikkeling van ons belevingscentrum Missie & Media en konden we nationaal en internationaal tal van nieuwe projecten initiëren en ondersteunen. Wat te midden van alle veranderingen is gebleven, is onze missie: Laat het Evangelie overal horen!’

 

Inkomsten

In totaal kwam er vorig jaar € 2.717.768 binnen voor het werk van TWR. Ten opzichte van het jaar daarvoor is dat een stijging van 2,7%. Deze stijging is met name te danken aan de giften van bedrijven en stichtingen. De inkomsten worden gebruikt om het Evangelie wereldwijd verder te verspreiden. In totaal ondersteunde TWR Nederland & België het afgelopen jaar projecten in 41 verschillende landen in Afrika, het Midden-Oosten, Europa en Azië. Ook in Nederland en België zelf worden programma’s uitgezonden.

Die ondersteuning valt in grote lijnen uiteen in vier categorieën:

  • Productie en uitzending van (meestal wekelijkse) programma’s
  • Verspreiding van radio’s en MP3-spelers in afgelegen gebieden
  • Ondersteuning van 17 TWR-medewerkers wereldwijd
  • Bouw van nieuwe studio’s en zenders

Het jaarverslag van 2019 biedt nog meer heugelijk nieuws. Zo zendt TWR nu in meer dan 275 talen uit. Dit is een belangrijke stap voorwaarts in vergelijking met de 230 talen waarvan TWR de afgelopen jaren melding maakte.

Missie & Media

In 2019 maakte TWR een start met de ontwikkeling van het belevingscentrum Missie & Media. Een groot project dat doorloopt tot medio 2020. Vanaf half juli opent Missie & Media haar deuren voor het publiek. Hubrecht Smits: ‘Het belevingscentrum biedt bezoekers de mogelijkheid van dichtbij en op een interactieve manier kennis te maken met de wereld van zending. Daarbij gaat het om meer dan het aanreiken van informatie. Het gaat om het creëren van beleving en daarmee om het realiseren van een diepere betrokkenheid bij ons werk én bij de mensen die we met het Evangelie bereiken.’

Noodhulp

De Indonesische eilanden Sulawesi, Java en de Molukken werden het afgelopen jaar getroffen door zware aardbevingen, soms zelfs gevolgd door een tsunami. TWR startte met noodhulpprogramma’s op Sulawesi en Java en eind 2019 zijn voorbereidingen getroffen voor het uitzenden van programma’s op de Molukken. Dankzij meevallende resultaten in december kon TWR een bijdrage geven aan deze programma’s. De noodhulpprogramma’s bestaan uit een serie van honderd afleveringen die via diverse zenders worden uitgezonden.

Het zijn maar een paar voorbeelden uit de vele projecten van TWR. Smits: ‘Het werk ging door, en kon worden uitgebreid. Als bij rampen op de situatie toegespitste programma’s worden uitgezonden, ontstaat er ook vraag naar onze andere, meer reguliere programma’s. We ontvingen op de programma’s veel positieve reacties. We weten dat levens veranderd zijn. Het Woord gaat voort, tot in de verste uithoeken van de aarde.’

Download hier het Jaarverslag.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief

Laptop